dinsdag 2 februari 2016

Hersenspinsel:...over doelen en deze behalen!


Door dingen die gebeuren of gezegd worden in je omgeving kun je geprikkeld worden om je gedachten even over iets te laten zwerven.Meestal vind ik dit erg leuk, het houd je best scherp . Ook laat het je eens even goed nadenken over de dingen die voor jou als mens belangrijk zijn.


 Een jongedame die heel belangrijk voor mij is vertelde mij dat zij bepaalde persoonlijke doelen wilde behalen dit jaar. Niets bijzonders natuurlijk, dat zij deze wilde behalen. Alleen bedacht ik toch iets anders hierbij. Namelijk dat het haast een must is om deze te moeten hebben.

Soms hebben mensen duidelijke doelen die ze willen behalen voor hun gezondheid,  sport, financiën, hobby,  in hun werk, in hun opleiding, in de relaties die ze hebben. Nu werkt het stellen van doelen natuurlijk best behoorlijk motiverend. Je bent vaak zeer aandachtig bezig met het bereiken van dit doel en hierdoor ben je minder bezig met zaken die niet echt belangrijk zijn voor het behalen van dit doel.


Sommige mensen stippelen de weg naar het doel zo bewust uit, dat ze het als een soort "flater" ervaren, als het heel anders loopt, dan men gewenst had. Begrijpelijk dat ze dit zo ervaren, maar realistisch is dit zeker niet. Tenslotte heb je in een mensen leven de dingen die gebeuren. helemaal niet allemaal zelf in de hand.



Vaak merk ik dat men wel heel regelmatig denkt, dat het maximale op alle fronten echt uit het leven behaald dient te worden...Zijn deze mensen dan ook echt heel relaxed of ontspannend bezig...Of is het haast een dwangmatig je doelen willen bereiken?

Heb jij heel duidelijke doelen?

28 opmerkingen:

  1. Heel leuk om te lezen en het zet me ook gelijk aan het denken. Ik heb voor dit jaar wel een doel om meer te sporten! Dit gaat me tot nu toe redelijk goed af, dus dat is fijn.
    XOXO esmee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk eens aan, als het helpt om jezelf een doel te stellen is dat natuurlijk alleen maar een aanrader voor jezelf...

      Verwijderen
  2. Ik heb niet echt doelen en bekijk alles op korte termijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeer dat ook zo veel mogelijk te doen, want je weet niet wat er op je weg kan komen en dan loopt alles anders...xx

      Verwijderen
  3. Mooi geschreven Petra! Mijn doel dit jaar is om veel leuke dingen te doen en vooral te genieten :) X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Genieten is iets wat wij mensen volgens mij best vaak vergeten te doen, juist omdat we van alles moeten van onszelf...

      Verwijderen
  4. Ik denk als je jong ben, dan ervaar je het leven anders dan iemand die wat langer heeft geleefd. Er is niet mis met het beste van jezelf uit willen halen en het doel bereiken zolang dat je te ver of te veel gaat dat je jezelf in verliest. Op heel veel dingen heb je ook absoluut geen grip en invloed op, al denken wij dat het zo is. Soms moet een mens zelf de lessen leren, fout en maken en eigen weg vinden. En wij kunnen leren van onze eigen les en soms van de lessen van anderen. (wat ben ik toch serieus bezig…hihi)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt als je zegt dat men als je wat ouder word dit anders gaat beleven...je bent inderdaad best wel serieus bezig maar ik kan mij wel erg vinden in je menig en dat is best wel leuk om te zien....

      Verwijderen
  5. Ghoh, op bepaalde vlakken zet ik wel heel specifieke doelen voor mezelf, maar als het om de echte grote dingen in het leven gaat dan zijn mijn doelen eerder algemeen. Ik geloof niet dat je je toekomst echt perfect kan uitstippelen. En als je het probeert is de kans groot dat je er teleurgesteld uitkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad is het haast onmogelijk om alles in een leven uit te stippelen, ik merk ook dat mensen dat zichzelf niet altijd evengoed realiseren. sommige dingen kun je wat sturen, andere weer helemaal niet....Door eerdere ervaringen kom je vaak tot heel andere conclusies over dit soort zaken en dat maakt het juist een heel interessant onderwerp..

      Verwijderen
  6. Ik vind het wel altijd knap als mensen daarmee bezig zijn en ook nog eens daarin slagen. Maar het lijkt mij heel frustrerend als het dan niet lukt.
    Ik heb niet veel met doelen halen, of goede voornemens. Dan wordt ik te krampachtig en 'werk'ik mij over de kop. Dat weet ik van mijzelf.
    Dan zie ik dat als een failure. In mijn achterhoofd heb ik natuurlijk wel wat doelen, maar ik hou ze liever voor mijzelf, omdat ik anders, als het mislukt, een beetje voor aap sta... Nu zijn wensen/doelen wel uitgekomen, zoals een nieuw huis. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook heel knap als ik dat zie, hoor of lees...het gekke is dat ik wel weet dat heel veel dingen realiseerbaar zijn, maar heb zelf soms niet zo heel erg de behoefte aan van alles en nog wat...Ik vind het vaak wel prima op een groot aantal gebieden...hihi, fijn he? zo een nieuw huis, heerlijk dat zo een wens gerealiseerd is...

      Verwijderen
  7. Ik vind het wel knap dat mensen er zo mee bezig zijn, maar vaak zijn ze daar ook alleen maar mee bezig...daarom stel ik eigenlijk nooit echt doelen voor mijzelf omdat het dan echt een moeten is......oke iedereen heeft wel eens doelen maar ik ga er niet met iedereen over praten. Doelen kunnen immers ook mislukken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat bedoelde ik ook, dat ze daar vaak alleen nog maar mee bezig zijn,...haast dwangmatig lijkt het soms dan wel en dan op de een of andere manier niet meer om zich heen kunnen kijken...als het dan uiteindelijkniet lukt, wat is er dan en wat is er dan met je eigenwaarde of zelfvertrouwen gebeurd? vraag ik mij vaak af

      Verwijderen
  8. Leuk geschreven, ik vind het knap van sommige mensen dat ze er zo mee bezig zijn! Maar ik doe er niet aan mee want ik neem het leven zoals het is en ik zie wel wat er op mij af komt :)
    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. vroeger had ik wel wat meer doelen...zoals het vinden van een baan en een opleiding volgen, maar toch verliep de weg ernaar toe meestal heel anders als dat ik plande... ;-)

      Verwijderen
  9. Leuk artikel!! Moet me gelijk denken aan mijn doelen... ik heb er wel een aantal! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je je zelf er maar niet als een soort van PittBull in vast bijt...morgen weer een dag meisK...

      Verwijderen
  10. Ja ik had voor dit jaar het doel door te gaan met one stroke. Ook al ben ik er een tijd mee bezig is het ultieme ontspanning.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat gaat je lukken, zeker weten nu ik gezien heb wat je al maakte....

      Verwijderen
  11. Ik geloof niet in keiharde doelen :) Althans ik heb wel het gevoel dat we ons dit zelf een beetje opleggen door de maatschappij om ons heen, ook ik voel dat wel eens. Maar ik geloof dat we ook eens genoegen moeten nemen met genoeg, met tevreden :) En niet altijd maar meer of beter moeten willen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gevoel heb ik ook wel een beetje, doen we dat omdat wij dat zelf willen of omdat men dat van ons verwacht?...Soms heb je vaak al veel meer dan je jezelf realiseert, alleen merk je dat pas heel of veel te laat....xx

      Verwijderen
  12. Ik heb zelf wel een aantal doelen, maar ik kijk gewoon wat er op mijn pad komt, het leven valt toch niet te plannen ♥ xx Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad vaak valt het niet helemaal te plannen....Ik zie ook tegenwoordig wel wat er gebeurd...dat werkt voor mij prima...

      Verwijderen
  13. Ik herken mij stiekem wel in de mensen die grote doelen stellen en deze willen behalen, maar ik probeer daar eigenlijk minder mee bezig te zijn en meer te genieten van het nu. Door mij bezig te houden met hoe ik de toekomst wil hebben, krijg ik soms ook last van de angst dat het misschien niet zo zal gaan als ik wil en daar kan ik mij heel naar door voelen en heel gestressed, omdat ik door die angst niet "niets" durf te doen.
    Mijn vriend is juist het tegenovergestelde; hij houdt zich niet zo bezig met het uitstippelen van zijn leven en daar heb ik grote bewondering voor. Het geeft een soort tevredenheid. Of je daarmee per se altijd het beste uit je capaciteiten haalt, weet ik niet, maar ik denk dat je er wel het gelukkigst van wordt en dat is toch het belangrijkste.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed dat je jezelf bewust bent van dit gedrag en de gevolgen voor jezelf als je de norm voor jezelf zo hoog neerlegt...Ook is het wel fijn dat je vriend, dat veel en veel minder heeft en het compenseert dan elkaar ook wel, vermoed ik...tevredenheid in je leven is zo fijn en geeft een bepaalde rust in je leven en hierdoor kun je vaak ook wat meer aan, ( denk ik )

      Verwijderen
  14. Wat een mooi artikel, Petra :) Ja doelen, ik heb er wel wat maar niet echt groot. Vroeger had ik best grote doelen, en daar is uiteindelijk niet veel van terecht gekomen. IK leef nu meer in het heden en plan niet te ver vooruit. Je weet tenslotte niet hoe het leven loopt. Ik zie wel hoe het leven loopt. Het blijft toch een groot mysterie :) Ik geniet van alle mooie kleine dingen die ik nu meemaak. Dat is het mooiste!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, nou inderdaad het is en blijft echt een groot mysterie, Sommige dingen die ik gehoopt had is niets van terecht gekomen en andere waarvan ik zeker wist dat dit nooit zou lukken , zijn wel gelukt...gewoon kijken wat op je weg komt en daar de vruchten van proberen te plukken en de lessen uit te leren...volgens mij werkt dat wel het meest ontspannend...

      Verwijderen