donderdag 4 februari 2016

Budget..: Administratie doen is niet leuk, alhoewel?



Als je, wat men vaak zegt, ergens snel rimpels van krijgt dan is het het wel.. zorgen hebben...Als een mens zorgen heeft , frons je veel meer en slaap je ook slechter.Veel mensen  hebben financiële zorgen en de ene keer zijn die wel makkelijker op te lossen, dan de andere keer. Wel is het een feit dat als er echt duidelijkheid is op financieel gebied. Dit toch weer wat extra innerlijke rust geeft. Die rust houd niet in dat de problemen ook daadwerkelijk opgelost zijn. Niet weten waar je aan toe bent , is emotioneel ook slopend. Soms hierdoor verval je dan weer in het cirkeltjes gedrag van... piekeren,niet kunnen slapen , onrust...enz...Tot je uiteindelijk door de bomen het bos niet meer ziet...

Babbelen over geldzaken is zeker niet leuk..Weten dat een financiële warboel  als een soort grauwsluier over je leven hangt, is niet ook leuk. Het verziekt gewoon een deel van je levensvreugde..Niet leuk, maar wel heel belangrijk allemaal. Ook ik vind het niet het leukste onderwerp wat er is...maarrr..
                               

Welke eigen ervaring tips heb ik eventueel nog voor je?


Maak alle post die je krijgt, op de dag van ontvangst open.Gooi opengescheurde enveloppen en geadresseerd reclame materiaal direct weg.

Zorg dat je ordners, een perforator en een nietmachine krijgt...Berg alle afgehandelde zaken op in een ordner. Nog af te handelen zaken en rekeningen die nog betaald moeten worden , kun je in  ander los mapje stoppen

Maak een overzicht met inkomsten en vaste uitgaven ..Nee ook een bedrag voor voeding mee in dit lijstje..

Kijk wat je eventueel kunt bezuinigen op de vaste afschrijvingen die er, van je bankrekening gedaan worden...Je zult niet de eerste zijn die een vaste afschrijving heeft, voor de "Clubvan GeldvretendeWolven" Beëindig die afschrijvingen zo spoedig mogelijk.

Zet je rekeningen alvast klaar bij internetbankieren.Reserveer ook alvast een klein bedrag in dit lijstje voor je spaarrekening.

Reageer op tijd als je bv belastingaangifte moet doen, een bezwaarschrift moet schrijven of iets terug sturen. Dit scheelt je post, frustratie, werk en uiteindelijk ook echt geld.

Neem regelmatig de tijd om even te gaan zitten voor je administratie/ Houd bij wat al betaald of afgehandeld is en berg dit dan ook op in de ordner...


Een voornemen is natuurlijk makkelijk gemaakt. De koe bij de horens pakken en vast blijven houden is natuurlijk een ander verhaal..Als dit je uiteindelijk lukt, verdien je natuurlijk ook best een kleine beloning, zoals bv een nagellakje. (Haha,  Ja een mens moet wat tenslotte! ) Tenslotte heb je met deze tijdsinvestering, de beste investering gedaan om voorlopig nog geen geld aan een peperdure anti-rimpelcrème en botox uit te hoeven geven.

Lukt dit niet en kun je nog extra tips gebruiken, dan kun je natuurlijk ook nog altijd op de website van het Nibud kijken, hier staan nog veel meer wetenswaardigheidjes op vermeld..








14 opmerkingen:

  1. Soms willen mensen niet worden geconfronteerd met geld zaken. Maar de enige kans dat je uit problemen raakt is juist er boven op zitten. Ik geef toe dat boekhouding ook niet leuk vind. Toch is het een goede manier om op de hoogte te zijn van geld zaken. Liever op vakantie dan een botox betalen dat is wel zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad het is helemaal niet leuk om administratie te doen, maar wel echt noodzakelijk soms...

      Verwijderen
  2. Ik vind de tip dat je de post gelijk moet openen erg goed. Anders blijft het maar liggen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben, ik geef het toe, gewoon heel slecht met cijfers. Mijn man was administratief medewerker/boekhouder en die kan echt bizar goed rekenen.
    Dus hij doet de boekhouding.
    Maar o wee... ik heb zo vaak ordners gekocht, maar hij laat de post liever op een rommelige stapel liggen. Dan vindt ie het makkelijker terug.. (ahum..waar ligt dit en dat, roep ie wel eens)
    Ik hou van overzicht. Direct kunnen pakken wat ik nodig heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf kan ik wel aardig uit de voeten met cijfertjes, maar het is niet het leukste karweitje vind ik....Ik heb geleerd dat over zicht vaak tot rust lijd in je hoofd en dat vind ik eigenlijk wel heel wat waard...

      Verwijderen
  4. Handige tips, ik doe ook meteen de post open en schrijf dan de datum op de factuur tegen wanneer het moet betaald zijn :)
    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zelf heb een mapje daar stop ik de post in, als ik het gelezen heb, dan ben ik direct op de hoogte en 1 keer in de maand ga ik even heel gericht ermee aan de slag, dingen betalen en wegwerken en opbergen...heel belangrijke dingen doe ik direct, want ik ben echt kampioen uitstellen met mindere zaken...

      Verwijderen
  5. Net even weer een uurtje bezig geweest (bedrijfsadministratie) en weer lekker opgeruimd en bij. Voelt altijd goed :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, als je de boel weer op orde hebt geeft dat inderdaad een goed gevoel....

      Verwijderen
  6. Erg handige tips! Kan ik nog wat van leren. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het ook zo'n vervelende karwei. Ik houd het gelukkig nog steeds goed bij zodat er achteraf geen verrassingen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook niet een heel leuk karweitje, maar het is iets wat gewoon moet...

      Verwijderen
  8. Een boekhouder inschakelen bespaart je tijd en geld. Heb je geen tijd om jouw boekhouding in orde te maken?
    Administratiekantoor - Boekhouder

    BeantwoordenVerwijderen