vrijdag 8 januari 2016

Even een kleine "note" aan mijzelf...


Tik ...tik ...tik ... tik ... tik ... tik...herkenbaar voor iedereen als ik het zegt wat er tikt...Het is de klok die je mateloos irriteert als je niet kunt slapen. In het donker lig je te wachten tot je ogen dichtvallen en je wegglijd in een diep slaap...Het lijkt zinloos, dat je in bed blijft liggen, Je blijft maar nadenken over van alles en nog wat...soms nutteloze dingen vaak, maar meestal over bepaalde zorgen die je hebt...en ondertussen weet je, als je morgen op staat , voel je jezelf haast de hele dag brak, en heb je de concentratie van een natte krant...En dan ben ik nog niet eens begonnen over hoe moe je eruit ziet ...


Slecht slapen is echt niet grappig...
Toch ben ik mij wel bewust van mijn eigen aandeel in dit soort dingen...Vaak vind ik het zonde van mijn tijd om te gaan slapen,... wil ik nog vandaag even dit!..., moet ik nog eventjes dat!...Je kent het vast wel. Soms zijn mijn dagen veel te kort...Op te korte dagen, ben ik vaak ook nog geneigd om te veel te doen. Soms sluip ik op zo een wakkere nacht uit mijn bed, zet een kopje thee en kijk met een ietwat jaloerse blik naar een van onze poezen...Ongelofelijk, dat die kleine dondersteentjes , schijnbaar altijd en overal kunnen slapen...



Al vaak heb ik mij afgevraagd of het in de wintermaanden wijzer is, om meer mee te gaan bewegen op het ritme van de natuur..De meesten dieren kruipen in hun holen  als het donker word buiten en gaan slapen...De opmerking met de kippen op stok gaan is vast, ook niet voor niets gemaakt...Moet ik gewoon regelmatig eerder mijn warme mandje op gaan zoeken?...Een goede nachtrust is tenslotte een investering in mijn eigen vitatliteit en geestelijke veerkracht...

Dingen die voor mij  belangrijk zijn om een rustig en fijn leven voor mijzelf te kunnen blijven garanderen..Zodat ik de beren in het bos, die ik wel eens tegenkom onder controle kan houden en de tijgers van mijn leven, stoer kan en durf blijven temmen..tik...tik..tik...
Ineens realiseer ik mij dat het tijd is om weer eens een soort brief aan, mijzelf te schrijven, een klein nadenkertje voor mijzelf..Ik glimlach en neem mij voor, dat ga ik morgen doen...kruip nog wat dierper onder het warme dekbed...tik...tik...tik...tizzzzzzz...

Wat doe jij als je niet kunt slapen?












Foto slaapkamer: roobol.com
Foto klok: kijkshop.nl

13 opmerkingen:

  1. Ik herken me wel in je verhaal. De dag te kort vinden, 's avonds nog van alles gaan doen.. Ik slaap dan meestal ook verschrikkelijk. De laatste tijd probeer ik echt een vast slaapschema na te lezen. Nu sta ik een stuk vroeger op (kun je wel zien aan de reactietijd, haha!) en slaap ik eerder. Ik probeer goed te plannen, zodat ik me 's avonds minder druk maak. Good luck! x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rustig aan lieve Petra <3 Niet kunnen slapen is vreselijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige geschreven! Oo ik vind het ook irritant als ik niet kan slapen omdat ik een persoon ben die mijn slaap nodig heeft :) hopelijk krijg je je nachtrust terug zodat je weer energie krijgt ❤️
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi geschreven! En herkenbaar! Ik lig soms ook uren wakker en slapen wil dan niet. Gelukkig is dat wel steeds minder en merk ik dat ik makkelijker in slaap kom als ik naar de ademhaling van mijn vriend luister en verder probeer om niet te denken. Verder helpt het bij mij ook om niet te vlak voor het slapen gaan actieve dingen te doen; ik kijk het liefst nog een serie of lees een boek en als het even lukt negeer ik mijn mobiel de uren voordat ik na bed ga. Hopelijk kan je snel weer beter slapen! Mocht het echt niet lukken, dan kan je proberen om speciale thee te drinken voor het slapen gaan waarvan je beter in slaap komt. Ik gebruik dat ook best vaak, ik heb momenteel een variant van Zonnatura, Clipper en Rituals liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb al jaren op en af last van slapeloosheid. Op een bepaald moment - zo rond 2012 denk ik - heb ik zelfs slaappillen voorgeschreven gekregen omdat ik gewoon echt niet meer sliep. Ik was er ZO moedeloos van en ik zou echt alles gedaan hebben voor een beetje nachtrust. Nu gaat het (meestal) beter, maar soms heb ik toch nog periode's waarin heel weinig en slecht slaap. Ik heb al 1001 dingen geprobeerd, maar jammer genoeg zijn slaappillen het enige dat ooit echt geholpen heeft. Niet ideaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Brak de volgende dag dat is erg nadat je al veel in je hoofd hebt dan er is. Gelukkig bestaat wel paracetamol voor mij in het geval ik hoofdpijn heb de volgende dag. Wij hebben soms zorgen en denken veel of soms gewoon niet kunnen slapen. Ik heb zelf meer last van vroeg wakker worden en ik begin heel vroeg. Rond half 5 of 5 uur. Ik zou wel willen uit kunnen slapen. Dan ga ik naar beneden met de blog bezig te zijn nadat ik al een half uur, soms een uur lig te draaien. Ik heb gezien op televisie dat eerst een warm bad, saai boek en kopje kamillethee kan helpen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ook altijd te weinig tijd in een dag maar ga altijd (nouja vooral in de wintermaanden) best vroeg naar bed, ik heb mijn slaap echt nodig! Vaak doe ik wat mindfulness oefeningen als ik niet kan slapen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi geschreven en erg herkenbaar. IK kan de laatste tijd heel vaak gewoon niet goed slapen. Ik ga dan altijd even lekker lezen. Uit bed gaan helpt helemaal niet want dan maak ik mijzelf alleen maar wakker. wat je vooral niet vlak voor het slapen gaan moet doen is tv kijken, in je mobiel zitten enz dat maakt je brein actiever en kan je minder snel in slaap vallen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kan soms nachten op zitten. Ten eerste wil ik niet vroeg naar bed, en na een uur of een paar uur zit ik soms weer wakker te wezen. Dat komt omdat mijn rug en nek dan zoveel pijn doen dat ik en een pijnstiller (van de huisarts) moet slikken en ik moet dan bewegen. Dan drink ik rustig nog 2 koppen koffie (ik kan daar prima op slapen en wordt de volgende dag vaak frisser wakker)
    Soms kruip ik achter mijn laptop of ik ga een boek lezen. Laatst zag ik dat ik een half boek had verslonden.
    Ik ben altijd een avond/nachtmens geweest, alleen heb ik nu de pech dat ik te vroeg wakker wordt... en dan ben ik ook brak en een concentratie heb van nul...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi artikeltje Petra!!! Ik ga in bed lopen denken over alles.. haha schiet niet mee op... Soms ga ik een kop thee drinken of ik ga even douchen...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De foto boven aan het artikel is ook echt mijn stijl. Wat een prachtige kamer, lekker ouderwets en echt zoals ik het ook wil!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk, ik heb net even bij je op je website gekeken en zie dat we inderdaad wel van ongeveer dezelfde style en spulletjes houden....dank je wel voor je lieve reacties...

      Verwijderen
    2. Wat leuk, ik heb net even bij je op je website gekeken en zie dat we inderdaad wel van ongeveer dezelfde style en spulletjes houden....dank je wel voor je lieve reacties...

      Verwijderen