dinsdag 1 juli 2014

Mode, de musical ....

 
 
Weet, jij wie Piet Paris is? Nee? Dat geeft niets, ik wist het ook niet tot ik op de pagina van het Centraal Museum in Utrecht ging kijken naar welke tentoonstelling men momenteel had in het museum..... Ik kom altijd graag in het museum omdat er achter de deuren vaak weer andere, meestal onbekende deuren opengaan....En heel misschien zet ik nu ook wel de deur voor jou op een kiertje...




Piet Paris is het meest bekend als mode-illustrator voor bijvoorbeeld Vogue en Elle. Wij kennen de schetsen allemaal wel die er in deze tijdschriften staan...Ook was hij als creatief directeur verantwoordelijk voor de eerste drie edities van de Arnhem Mode Biënnale...Tot mijn verbazing was Mijnheer Paris gast curator in het Utrechts Centraal Museum ...en bleek hij uit de Collectie van het Museum meer dan 150 stukken verwerkt te hebben, tot scenes van een musical..


 
Omdat ik geen enkel idee had wat ik mij er bij voor moest stellen zat er niets anders op dan het museum dan maar daadwerkelijk te gaan bezoeken...Dus sprong ik op mijn fiets en peddelde ik op mijn gemakje richting het Centraal Museum. Mijn man die het ook altijd leuk vind om mee te gaan naar het museum besloot mee te gaan, hij zou wel naar de schilderijen gaan kijken, vertelde hij....




Even liep ik twijfelend door het museum, en liep ik te bedenken, dat het toch wel stil was in het museum...Het was toch een musical? Of had ik nu toch weer niet goed gelezen?




 
 
 
 
 


Ineens kwam ik ze tegen toen ik de hoek om liep, de zussen Chantal en Simone...beiden totaal tegengestelde ‘kledingsmaken’ maar erg mooi en elegant gekleed.. Simone die erg modern en minimalistisch is en Chantal die zeer decoratief en kleurrijk is. Deze 2 dames begeleiden je op een reis door de tentoonstelling, waarin parallelle lijnen getoond worden en waarin je duidelijk je eigen
smaak en keuzes kan herkennen en bepalen.





 

Aan het einde van de mode musical, bepaalde ik aan het einde van de rode loper, dat Chantal toch wel een gedeelte van mijn aard heeft, kleurrijk en best opvallend om te zien...Aan haar jurk, die een creatie is van Victor en Rolf, verloor ik mijn hart en als ik de middelen had om zo een creatie aan te schaffen, dan zou ik dit zeker niet laten...

 

 
 
 
 



Mijn man daarin tegen sprak een duidelijke voorkeur uit voor een creatie van Jan Taminiau, die ook prachtig en wonderlijk verfijnd gemaakt was...even heb ik verbaasd naar hem gekeken, ...Mijn man is namelijk helemaal niet bezig met Fashion en Beauty, maar bleek zich uitstekend vermaakt te hebben...Tjonge, Kunst, Fashion en Beauty liggen heel dicht bij elkaar, blijkt nu wel weer ....







Nieuwsgierig geworden naar deze aparte tentoonstelling? Je kan hem nog bewonderen tot 30 november 2014, in het Centraal Museum in Utrecht ..

Ga jij wel eens naar een museum?

Groetjes,
Petra


Geen opmerkingen:

Een reactie posten