dinsdag 13 oktober 2015

Is je eigen administratie doen echt een noodzakelijk kwaad?



Er zijn van die noodzakelijke karweitjes, waar ik soms al van te voren als een berg tegen op kan zien..Onze administratie doen is daar eentje van. Het is een karweitje, wat ik saai vind, maar eerlijk gezegd ook soms wel een beetje confronterend. Sommige mensen houden hun administratie digitaal bij, Ik ben misschien nog een beetje ouderwets,  Ik houd onze administratie bij in een ordner met tab bladen. 

Wel kies ik er de laatste jaren wat vaker voor om diverse nota's toch digitaal te ontvangen. Omdat dit vaak toch wel wat kostenbesparend voor mijzelf is...Een aantal bedrijven kiest ervoor om hun klanten te laten betalen voor het verzenden van een papieren nota. Zij berekenen vaak de kosten daarvoor extra door aan hun klanten...Of dat vervelend is, dat bedrijven dat doen? Ja dat vind ik wel, maar uiteindelijk bespaarde ik per maand 8 euro als ik zou kiezen voor digitale nota's...


Gedurende de hele maand, open ik elke brief die ik krijg bij de post. Geadresseerd reclame materiaal, kieper ik direct weg. Ik bekijk op dat moment even of het gebruikelijke post is en/of er actie ondernomen moet worden, zoals iets terug zenden of telefoneren. Dit doe ik als het nodig is ook direct. Echt ik ben een mega uitsteller op het gebied van dit soort vervelende klusjes. De "gebruikelijke"" post stop ik elke keer bij elkaar in een los mapje. Dit doe ik ook met digitale post, die zet ik in een apart vakje in onze mail box. Ook schrijf ik eventuele afspraken direct in mijn papieren agenda...

Ongeveer 1 keer in de 2 weken werk ik onze administratie even bij...Ik zet de rekeningen bij het digitaal bankieren klaar. Maak een handgeschreven overzichtje van inkomen en uitgaven of vul dit overzichtje eventjes aan. Ik reken het bedrag wat ik daadwerkelijk te besteden heb in de aankomende periode uit. Soms vind ik het confronterend om te zien wat alles kost

Dan baal ik als ik de nota van bv het energiebedrijf of water over moet maken. Dan denk ik ...Tjonge, jonge, daar krijg je echt maar heel weinig voor terug....Als ik iets "heeeeeeeel zonde" van mijn geld vind is het vaste lasten betalen...Niet erg realistisch natuurlijk, maar toch! ....Ik denk dat die gedachte voorkomt omdat het noodzakelijke uitgaven zijn,.... Iets wat  echt moet, vind ik  gewoon niet leuk!

Nee, Onze administratie doen vind ik echt helemaal niet leuk...Het is een noodzakelijk iets wat gewoon toch moet, wil je niet diep in de shit komen. Rekeningen die betaald zijn, vink ik af op mijn handgeschreven overzicht. Ook schrijf ik het op de nota samen met de betaal datum en stop deze achter een van de tab bladen. De oudere nota's die betaald zijn haal ik regelmatig weer uit de map, verscheur ze en trakteer  ze op een enkeltje naar het gemeentearchief..Ook check ik of automatische incasso's ook daadwerkelijk gedaan zijn. Bij veel bedrijven gaat dat af en toe mis en de rekening krijg je dan veel en veel later pas eens en dan schrik je vaak toch wel...


Natuurlijk is regelmatig je administratie niet alleen maar balen. Het heeft ook grote voordelen als je het doet. Je houd overzicht in je eigen administratie. Je staat vaak niet helemaal, voor zeer onaangename financieele verrassingen. Je hebt vaak de garantiebewijzen nog van producten. Je bespaard tijd doordat je vaak niet lang naar iets hoeft te zoeken in je administratie. Je kunt af en toe leuke nieuwe spulletjes kopen om je administatie te doen...Maar ook de rust in je hoofd, die je er uiteindelijk van krijgt vind ik heel wat waard...Die is echt onbetaalbaar...

Gebruik jij nog wel eens pen en papier om dingen uit te rekenen?

15 opmerkingen:

  1. Ik laat alles altijd op een hoop komen en dan moet ik na drie maanden (ben zelfstandige) weer alles bij elkaar zoeken en sorteren en dat kost me toch wel een halve dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Peggy, als zelfstandige heb je natuurlijk veel meer administratie dan ik zelf heb...Vroeger was ik echt een uitsteller en dat leverde mij best wel veel extra werk op , op dit gebied...Ook was ik echt regelmatig het overzicht kwijt...Ik baalde altijd van de hoeveelheid werk die het uiteindelijk kostte om de boel uit te zoeken. En echt ik baalde soms zo van mijzelf en de gevolgen ( ook kosten) die mijn uitstelgedrag had...dat moest ik echt heel anders gaan doen....

      Verwijderen
  2. Intresante artikel! Ik moet voor mezelf ook een schrift maken en daarin alle administratie erin zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed artikel :) Ik houd het allemaal goed bij anders raak ik het overzicht kwijt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe ook elke 2 weken een update maken van wat nog gaat komen, wat we nog moeten betalen enz enz enz. En inderdaad het is ooit confronterend maar het maakt me ook weer bewust van het feit dat je gelukkig moet zijn met wat je hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk artikel! Ik schrijf alles op, zeker als ik facturen moet betalen :)
    Want achteraf reken ik alles uit of alles wel degelijk klopt! X

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik snap niet hoe sommige mensen zo laks kunnen zijn met hun administratie of nog erger - het zelf niet kunnen en het door een ander moeten laten doen. Doe dat toch gewoon zelf. Zo heb je altijd een duidelijk overzicht en behou je de controle.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Melissa,
      Soms gebeuren er dingen in een mensenleven waar je echt heel weinig invloed op hebt, zoals echtscheiding, overlijden van iemand die heel dicht bij staat, ernstige lichamelijke ziektes en psychische ziekten, zoals o.a depressie of een burn out..Zo zijn meestal dit soort vervelende situaties, daar weer een uitvloeisel van zijn...Een kleine achterstand kan heel grote gevolgen hebben op de lange termijn bij dit soort zaken....Er zijn natuurlijk ook nog gewoon mensen die de kennis niet hebben om dit helemaal zelf te doen. Hulp kan dan zeker gewenst zijn om het te doen of om deze ( gevolg van ) cirkel te doorbreken...

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  7. Ik vind het ook niet leuk om mij bezig te houden met de administratie. Het meeste doe ik trouwens gewoon op papier, maar een overzicht van uitgaven vind ik wel fijn om in een exel-bestand te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk administratie, maar ach daar heb ik ook voor geleerd he hahaha!! :P:P:P:P.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is niet leuk, maar het moet gewoon gebeuren! Mijn moeder doet het nu nog allemaal, maar later zal ik het zelf moeten doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Administratie doe ik eigenlijk alleen voor mijn blog. Ook al zijn dat niet heel veel of heel hoge inkomsten, ik wil dat wel netjes bijhouden. Al schiet het er vaak bij in en komt het er op neer dat ik eens in de 2 maanden ofzo een paar uurtjes bezig ben om alles bij te werken. Maar dat vind ik zelf geen probleem, ik vind het niet supervervelend om te doen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Knap dat je dat doet zeg! Mijn vriend die betaald tot nu toe nog alles maar in het nieuwe jaar ga ik mee betalen en moet ik uiteindelijk ook eens mijn administratie bijhouden.
    Ik houd wel mijn uitgaven bij, dat heb ik overgehouden van mijn No-Buy Challenge!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is niet prettig om je administratie te moeten doen. Toch moet het gebeuren anders word het hard afgestraft.

    BeantwoordenVerwijderen